27 شهريور 1403 - 10:13

نقش «گالانت» در ریزش شِکِل

نقش «گالانت» در ریزش شِکِل
بی ثباتی در بازار رژیم صهیونیستی بدتر شده و گزارش‌ها حاکی از مذاکرات برای انتصاب گیدئون ساعر به عنوان وزیر دفاع به جای یوآو گالانت است.
کد خبر : ۱۶۶۷۲۶

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از الجزیره، شِکِل رژیم صهیونیستی شاهد کاهش جدیدی در بازار‌های مالی بود، زیرا در برابر دلار یک درصد کاهش یافت و به ۳.۷۴ شِکِل رسید، در حالی که یورو با جهش ۱.۳ درصدی به ۴.۱۶ شِکِل رسید.

این ضعف نتیجه عوامل متعددی از جمله تنش‌های سیاسی و امنیتی و افزایش تورم است که باعث افزایش عدم اطمینان در اقتصاد محلی می‌شود.

پلتفرم اقتصادی رژیم صهیونیستی "کالکالیست" گفت که وضعیت بی ثباتی در بازار بدتر شده است و گزارش‌ها حاکی از مذاکرات پیشرفته برای انتصاب گیدئون ساعر به عنوان وزیر دفاع به جای یوآو گالانت است.

بر اساس این پلتفرم، احتمال تشدید تنش نظامی در شمال نیز در حال افزایش است، زیرا گالانت وزیر دفاع اظهار داشت که آرامش در شمال دیگر گزینه‌ای ممکن نیست و جنگ به "مسئله زمان" تبدیل شده است.

این پلتفرم می‌گوید همه این تحولات مستقیماً بر قدرت شِکِل در برابر ارز‌های خارجی تأثیر گذاشته است.

تورم دلیل دیگری است
افزایش ۰.۹ درصدی شاخص قیمت در آگوست گذشته به صورت ماهانه منجر به افزایش تورم سالانه حدود ۳.۶ درصدی شد.


بر اساس این پلتفرم، این افزایش تورم فشار بر بانک اسراییل را افزایش می‌دهد، که ممکن است کاهش نرخ بهره در آینده نزدیک برای آن دشوار باشد.

به گزارش پلتفرم، در حالی که ایالات متحده برای اولین بار از سال ۲۰۲۰ به دنبال کاهش نرخ بهره است، به نظر می‌رسد این گزینه برای رژیم صهیونیستی به دلیل تورم بالا و ضعف شِکِل روی میز نیست.


در همان زمان، اداره مرکزی آمار به‌روزرسانی داده‌های رشد را برای سه‌ماهه دوم اعلام کرد که نشان می‌دهد رشد کمتر از آنچه قبلا منتشر شده بود، تنها به ۰.۲ درصد رسید که نشان دهنده رشد ضعیف سالانه ۰.۷ درصدی است.

بر اساس این پلتفرم، این اعداد ضعیف فشار بر اقتصاد رژیم صهیونیستی را افزایش داده و به ضعف شِکِل کمک می‌کند.

رونن مناخیم، اقتصاددان ارشد بانک میزراحی تفاهوت، معتقد است که افزایش غیرمنتظره شاخص قیمت، ضعف شِکِل را تقویت کرده و کاهش نرخ بهره را برای بانک رژیم صهیونیستی در جلسه بعدی دشوار می‌کند.


وی تاکید کرد که تورم بالا و فشار بر قیمت آپارتمان دو مانع بزرگ در برابر ثبات پول داخلی است.


یکی از عوامل فشار، افزایش انتشار اوراق قرضه دولتی به مبلغ ۱۸ میلیارد دلار تنها در این ماه است.

این باعث ایجاد شکاف ۱.۲ درصدی بین بازده اوراق قرضه در رژیم صهیونیستی و ایالات متحده شد، حتی اگر علاقه به این رژیم کمتر باشد.


این پلتفرم به عامل دیگری اشاره می‌کند، و آن دیدار آتی هیئتی از مودیز است که ممکن است نگرانی‌ها در مورد احتمال کاهش مجدد رتبه بدهی رژیم صهیونیستی را افزایش دهد که ضعف شِکِل را افزایش می‌دهد.

به گفته مناخیم، تنش‌های امنیتی، افزایش تورم و عدم شفافیت مالی، شِکِل را در موقعیت ضعیفی قرار داده است. با تداوم این عوامل، کاهش نرخ بهره در آینده نزدیک بعید به نظر می‌رسد.

نویسنده: اصغر علی کرمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر